duminică, 20 martie 2011

Student în Cluj : Cu sau fără job?

Conform unui studiu apărut recent, aproximativ 30% dintre studenții clujeni au un job, full-time sau part-time. Ei se angajează pentru a își suplimenta veniturile de la părinți, pentru a-și plăti taxele la facultate sau pentru a-și permite să se distreze cu prietenii.

Bogdan este student în anul II la Facultatea de Științe Economice și lucrează la un supermarket. Programul este de la 6 dimineața la ora 14, respectiv de la 14 la 22. Câteodată face și ore suplimentare. ”Trebuie să muncesc, ca să îmi ajut părinții și să fac rost de bani să îmi pot permite să-mi cumpăr una,alta... Să pot ieși în oraș.” Datorită muncii, nu prea are timp să ajungă la facultate. ”Este greu să le faci pe amândouă. Chiar și când sunt de dimineață, și am ore după masă, de obicei nu ajung la facultate, pentru că sunt mult prea obosit. ” Deși nu vrea să renunțe la studii, este puțin îngrijorat de venirea sesiunii. ”Sper că voi putea să intru în examene, chiar dacă am multe absențe. ”


Muncă sau facultate?

Raluca este angajată de câteva săptămâni într-un bar foarte frecventat de tinerii din Cluj. Ea este casieriță și se ocupă cu înregistrarea banilor de pe bilete. Deși nu are un program fix, localul organizează foarte des evenimente, concerte și seri tematice, astfel încât lucrează în jur de patru zile pe săptămână, de la ora 21 până la 3 dimineața. Deși munca nu se intersectează cu cursurile de la facultate, oboseala își spune cuvântul. ”Ajung la 3 și jumătate, uneori  4 acasă, pentru că este departe de garsoniera unde stau, și iau somn instantaneu. Dimineața îmi este foarte greu să mă trezesc, dar asta este. Merg mai mult pentru prezențe, să nu mă trezesc apoi cu restanțe.”

(sursa foto: FTR)

Nevoia aceasta a studenților clujeni de a avea un job este motivată de fondurile insuficiente trimise de părinți, de dorința lor de a își câștiga singuri banii, de a se simți independenți, dar și pentru că nu sunt susținuți financiar de către învățământ. Deși fiecare facultate acordă anual burse sociale, de merit și de studiu, acestea sunt extrem de puține la număr. Unul din 20 de studenți beneficiază de bursa de studiu, în valoare de aproximativ 300 de lei.
Și totuși, nici bursierii nu sunt scutiți de necesitatea de a munci, un factor decisiv fiind chiriile extrem de mari din Cluj Napoca. Căminele au o capacitate mică de cazare în raport cu numărul de studenți care studiază în acest oraș. Diana, studentă la Științe Politice, este una dintre cele care au aplicat pentru un loc în cămin, dar nu s-a regăsit pe lista celor admiși. ”Din 160 de studenți admiși la Jurnalism, doar zece au prins loc în cămin, dintre care trei cazuri sociale și unul medical. Iar eu nu m-am numărat printre ei, deși am avut o medie de peste 9,60.” A fost nevoită să își găsească chirie, iar acum dă 120-130 de euro pe chirie și întreținere,  în cartierul Mărăști. ”În jur de 600 de ron, fără mâncare și alte cheltuieli. Iar ai mei cu greu îmi trimit 800 de ron pe lună.” Decizia de a își găsi un job a venit firesc. ”Văzând cât de greu se poate trăi fără bani, a trebuit să îmi găsesc ceva de făcut. Așa că acum lucrez în Mall, la un stand de cosmetice, pentru 750 lei pe lună. Programul este lejer, nu am mult de mers până la locul de muncă, pot zice că e ok.”


Ce cred părinții studenților

Părinții nu sunt prea mulțumiți însă de decizia tinerilor de a lucra. Mărioara Prundar are doi copii, ambii la facultate la Cluj. Ionel este la Litere, iar Gabriel la Drept, în anul I. De origine din Craiova, divorțată, acum este patroana unui restaurant. Chiar dacă afacerile nu îi merg tocmai bine, ea spune că mereu a făcut tot posibilul să-i susțină financiar pe copii și să le ofere tot ce au nevoie. De aceea este nemulțumită de faptul că Ionel lucrează într-un club de noapte. ”Întotdeauna m-am chinuit să fac rost de bani să ne meargă bine și să aibă copii mei ce mânca, cu ce se îmbrăca. Știu că vor să iasă și cu prietenii câteodata și le dau bani de distracție. Dar nu sunt de acord să muncească. Încă sunt copii, trebuie să învețe și să ajungă ceva în viață.”


Între nevoie și dorința de a fi independent

Mulți tineri aleg această cale pentru a-și mări bugetul, cercul de prieteni sau încrederea în sine. De aceea, majoritatea acceptă compromisuri. Muncesc mult contra unor sume modice, acceptă orele peste program și renunță la unele cursuri și la timpul lor liber. Clujenii preferă să lucreze în baruri, cluburi, fast-food-uri sau restaurante. De asemenea, unii dintre ei se îndreaptă către babysitting, traduceri, domeniul bancar, internet-cafe-uri.
Acestea sunt însă domenii care le oferă doar satisfacție financiară, deseori job-urile practicate de studenți  nefiind compatibile cu domeniul lor de învățământ. Pentru viitor, studenții au posibilitatea să participe la numeroase târguri de job-uri, conferințe despre integrarea pe piața muncii după sau din timpul facultății. În orice caz, necesitatea de a lucra a unui student în Cluj este o realitate, susținută sau nu de părinți sau cadre didactice, însă acceptată cu ușurință de către tinerii dornici de o situație financiară mai bună.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu